Kvalitet i alle detaljer

Massivt træ og robust laminat
BAVARIA har over 30 års erfaring med forarbejdning af træ til bådbyggebranchen. Selvom de moderne maskiner gør det daglige arbejde meget lettere for bådebyggerne i snedkeriet, så gør deres øjemål og know-how hver dag en forskel. Mahogni, teak, eg, valnød, kastanje eller ocean line - en BAVARIA byder på individualitet og stemning hvori man føler sig tilpas, uanset hvilket træ der er valgt. Og i enhver BAVARIA findes den perfekte balance mellem massivt træ og robust laminat, for i sidste ende er vægten i indretningen med til at skabe solid sødygtighed og fremragende sejlegenskaber.

Bundsektionen er fundamentet for stabilitet
Enorme kræfter fra vind, vand, bølger, køl og rig, har indvirkning på skroget på en sejlbåd, som allesammen skal afledes. Design- og produktionsteamet fra BAVARIA arbejder sammen med specialister fra Farr Yacht Design for at konstruere en profil for hver enkelt sejlbåd, for derefter at udvikle laminat og forstærkninger. Den stabile bundsektion er kernen, der afleder de kræfter en sejlbåd udsættes for. Denne bliver tilpasset millimeterpræcist til skroget og bliver så limet fast til denne. Kølen er særlig stærk og sikret, da der hos BAVARIA bruges særligt stærke kølbolte og dobbelt så mange, som der ellers bruges til bådbygning. Maststøtterne leder kræfterne fra riggen ned i den stærke bundsektion – ligesom på de store og moderne kapsejlere. Udover den stabile bundsektion, er der lamineret et massivt hovedskot på skroget, som sørger for stivheden i skroget. Ved BAVARIA sejlbåde på over 45 fod er hovedskotet endda 30 millimeter tykt. For at beskytte mod skader ved frontale kollisioner, er der i alle både fra BAVARIA et kollisionsskot.

Hvert beslag og hver luge har sin plads
Før der monteres beslag og luger på dæk, skal der udføres boringer og indhak. For at automatisere dette arbejde, har BAVARIA for år tilbage udviklet CNC-anlæg, som til dags dato er enestående i bådbyggebranchen. Dækslayoutet for hver bådtype og hulbillederne for serie- og særudstyr, bliver gemt med CAD/CAM. Dette indebærer hundredvis af enkeltoperationer, som allerede bliver fastlagt i udviklingsfasen og derefter optimeres. Målet med denne automatisering var og er opnåelse af konstant høj kvalitet, samtidig med en støt forbedring af produktiviteten. Denne meget fine proces medfører den høje grad af tæthed i dæksåbningerne. 

Sandwich-konstruktion giver et langt liv
Isophtalsyreharpiks, som findes i alle skrog fra BAVARIA, sørger for allerhøjste kvalitet i de ydre lag. Den sørger for en effektiv beskyttelse mod osmose og dermed den lange levetid for en BAVARIA. Skrog og dæk i BAVARIA´s både består af en sandwich-konstruktion med skumindlæg. Ved sejlbåde bliver denne, der hvor beslagene monteres, forstærket med aluminiumsplader. Ved „brylluppet“ bliver dæk og skrog skruet og limet sammen.

Udrustning og tilbehør fra premium-segmentet
BAVARIA stiller ikke kun højeste krav til sig selv, men også til deres leverandører, som er med i udviklings- og produktionsprocesserne fra starten. BAVARIAs leverandører fremstiller og leverer alt til beslag, luger, sejl, rig, tovværk, motor, brændstofsystemer, styringsmoduler, skydedæk og mange udrustningsdele helt særligt og eksklusivt til BAVARIA.